În ultimul deceniu, participarea la examenul de Bacalaureat a scăzut cu aproape 30%, ceea ce înseamnă că unul din trei elevi nu ajunge să susțină acest examen final de clasa a XII-a. Statul român este considerat principalul responsabil pentru aceste statistici alarmante.
“Abandonul școlar reprezintă o problemă sistemică în sistemul educațional românesc. Nu este vorba doar de politicile publice, ci și de mentalitatea prevalentă în școli,” a declarat Bartic.
Cu câteva luni în urmă, Ministerul Educației a propus un set de măsuri pentru profesori, menite să reducă rata abandonului școlar. Însă, aceste măsuri sunt percepute ca fiind formale, incluzând activități precum organizarea de cercuri pedagogice și asistența la ore – responsabilități care deja fac parte din fișa postului profesorilor. “Nu ar trebui să constatăm că avem 60.000 de elevi mai puțini la Bac și apoi să recomandăm asistența la ore. Aceste măsuri ar fi trebuit implementate de mult timp,” a adăugat Bartic.
Anul trecut, 50.000 de elevi de clasa a XII-a nu au ajuns la Bacalaureat, iar anul acesta numărul a crescut la 60.000, ceea ce arată că acest fenomen nu a apărut brusc. De asemenea, la Evaluarea Națională, s-a înregistrat o scădere de 16.000 de elevi de clasa a VIII-a comparativ cu numărul celor înscriși inițial în clasa pregătitoare.
Bartic a subliniat necesitatea unor măsuri concrete: “Dacă există copii care nu vin la școală, unitatea de învățământ trebuie să ia legătura cu familiile acestora pentru a înțelege situația. Dacă există probleme materiale, trebuie să se colaboreze cu serviciile de asistență socială, iar pentru copiii care sunt în urmă cu învățarea trebuie organizate ore remediale.”
Bartic a criticat simpla trimitere a documentelor cu măsuri în școli, subliniind că responsabilitatea trebuie să fie împărtășită de toți. “Aceste măsuri ar fi trebuit implementate serios de mult timp, trebuind să devină o normă, nu excepții, iar profesorii trebuie să se asigure că elevii frecventează școala,” a concluzionat Bartic.