Gigantul chinez Tianqi Lithium, care controlează aproape jumătate din producția mondială de litiu, a anunțat planurile de a deschide o fabrică de baterii în Europa, fără a specifica locația exactă. Zona vizată include și România.
Tianqi Lithium, compania chineză care gestionează aproape jumătate din producția globală de litiu, având mine în Australia și Chile, intenționează să construiască o fabrică de baterii în Europa, într-o „țară cheie din lanțul de aprovizionare cu vehicule electrice (EV) din Uniunea Europeană”, conform unor surse.
Compania nu a dezvăluit exact locația, dar sursele indică faptul că alți doi mari producători chinezi au deschis deja fabrici de baterii în Germania și construiesc una în Ungaria, sugerând că noua fabrică ar putea fi amplasată într-o regiune care include și România.
Pe de altă parte, Ungaria, sub conducerea lui Viktor Orban, are o relație strânsă cu Beijingul, ceea ce face posibilă construirea noii fabrici în această țară vecină României.
„Ne dorim ca această cooperare potențială să ne permită să răspundem mai bine cerințelor pieței și să ajute Tianqi să se extindă în lanțul de aprovizionare cu baterii”, a declarat Frank Ha Chun-shing, directorul executiv al companiei din Chengdu.
Oficialul nu a menționat țările în care compania caută parteneriate, dar a precizat că explorează o țară cheie din lanțul de aprovizionare cu vehicule electrice (EV) din Uniunea Europeană. Doi dintre cei mai mari producători de baterii pentru mașini electrice din lume sunt deja prezenți în blocul economic european.
Contemporary Amperex Technology Limited (CATL) din provincia Fujian a deschis o fabrică de baterii litiu-ion în Germania – cea mai mare piață auto din Europa – la sfârșitul anului 2022, în timp ce producătorul de baterii și vehicule electrice BYD din Shenzhen construiește o fabrică în Ungaria.
Această mișcare către Europa subliniază strategia producătorilor chinezi de automobile de a-și localiza lanțul de aprovizionare mai aproape de piața lor și de a evita tarifele de import, minimizând astfel costurile logistice.
Taxele impuse de UE pentru importurile din China determină Beijingul să mute producția în Europa. Bateria este cea mai scumpă componentă a unui vehicul electric, astfel încât localizarea materialelor bateriei, producția bateriilor și asamblarea vehiculului electric în apropiere ar economisi costuri de transport, a explicat Ha.
Această necesitate a devenit mai urgentă după ce UE a impus luna aceasta taxe între 17,4% și 37,6% pe exporturile chineze de vehicule electrice. Noul tarif s-a adăugat la o taxă de 10% deja existentă pentru vehiculele electrice fabricate în China.
Presiunea vine și din SUA, unde tarifele pentru vehiculele electrice chinezești vor crește de patru ori, ajungând la 100% de la 25% luna viitoare, în timp ce tarifele pentru bateriile litiu-ion EV din China vor crește la 25% de la 7,5%.
Anul trecut, Legea SUA pentru Reducerea Inflației a stipulat că întreprinderile mixte cu producătorii chinezi de baterii, în care guvernul chinez deține o participație de 25% sau mai mult, nu vor fi eligibile pentru subvenții sau credite fiscale.
„Ne-am concentrat atenția asupra Europei, unde nu există astfel de limitări”, a spus Ha. „Europa a devenit, de asemenea, o piață importantă pentru noi datorită dimensiunii pieței de automobile și a progresului în tranziția energetică cu emisii scăzute de carbon”. În plus, politicile UE încurajează firmele străine să investească în instalațiile de baterii și materiale aferente, a adăugat el.
Conform planului său strategic pentru 2023-2027, Tianqi caută oportunități de a se implica în reciclarea bateriilor litiu-ion, a spus Ha, menționând că firma deține brevete pentru reciclarea bateriilor pe care speră să le implementeze în China și Europa.
Tianqi controlează peste 46% din producția globală de litiu. De asemenea, va căuta să investească în proiecte potențiale de exploatare a litiului în Austria, Europa de Nord, Marea Britanie, Portugalia și Spania, unde diverse mine sunt în curs de studii de fezabilitate. „Căutăm oportunități”, a spus el. „Dacă politicile și relațiile geopolitice sunt favorabile, putem prelua una sau două dintre acestea”.
Miercuri, Tianqi a anunțat că se așteaptă să înregistreze o pierdere netă în prima jumătate a anului, între 4,88 miliarde yuani (661 milioane dolari SUA) și 5,53 miliarde yuani, comparativ cu profitul de 6,45 miliarde yuani de anul trecut. Cauzele invocate sunt scăderea prețurilor produselor și profitul mai mic al unității sale chiliene de exploatare a litiului.
Conform datelor publice, Tianqi controlează peste 46% din producția globală de litiu. Compania, cu sediul în Sichuan, deține direct sau indirect cele mai mari mine de litiu din China, Australia și Chile. Tianqi Lithium Corporation a raportat pentru anul 2023 venituri de peste 40,5 miliarde dolari.