Pe secțiunea autostrăzii Transilvania care urma să lege Clujul de Oradea, se desfășoară un spectacol dezolant: un șantier aparent abandonat. Este primul semn alarmant că România riscă să piardă sume substanțiale de bani din PNRR, programul național de redresare și reziliență.
Acest tronson ar fi trebuit finalizat până la sfârșitul anului precedent. Cu toate acestea, lucrările au fost sistate, iar acum nici muncitori nu mai sunt pe șantier. Autoritățile par lipsite de determinare în găsirea unei soluții pentru a debloca situația.
Imaginile surprinse de Asociația Pro Infrastructura arată un peisaj dezolant pe secțiunea Nădășelu-Zimbor-Poarta Sălajului din Autostrada A3. Cei aproape 43 de kilometri trebuiau finalizați înainte de încheierea anului precedent, dar lucrările au fost oprite după o alunecare de teren.
Problemele continuă, iar licitația pentru lucrările de stabilizare a terenului s-a încheiat cu o singură ofertă. Cu toate acestea, semnarea contractului nu este garantată în viitorul apropiat.
Pentru Autostrada Transilvania, suma de 1,3 miliarde de lei din PNRR este în joc. Comisarul european pentru transporturi, Adina Vălean, a subliniat că România nu ar trebui să se bazeze pe eventuale amânări aprobate de Comisia Europeană.
În cadrul PNRR, guvernul României a propus patru proiecte majore de autostrăzi, cu termenul limită de finalizare până la finele anului 2026. Cu toate acestea, semnarea contractelor pentru lucrări ar fi trebuit finalizată cel târziu în 2023, iar jumătate dintre lucrări ar trebui să fie completate până la sfârșitul anului 2024.
Dacă aceste obiective nu sunt atinse, proiectele vor fi suspendate, iar banii cheltuiți până atunci vor trebui returnați.